Fascinatie - Inspiratie - Weefkunst

Weven geeft me de mogelijkheid om ideeën, visuele elementen uit de wereld om me heen en inspiratiebronnen uit de kunst om te zetten in concrete weefsels.

Weven betekent voor mij ontwerpen maken, die omzetten naar technische werktekeningen en kiezen welke materialen, texturen en kleuren ik wil gebruiken om het juiste effect te bereiken.

Wat me erg boeit zijn repeterende abstracte elementen die visueel een eigen leven gaan leiden of zelfs optisch misleidend voor het oog kunnen zijn. De ordening van die elementen in kleur en textuur en verschuivende maar repeterende patronen spreekt me aan.


Een ontwerp begint meestal bij de inspiratie die ik krijg van kunstenaars die abstractie in kleur en vorm tot leven weten te wekken. Denk aan Bridget Riley, of andere kunstenaars uit de Opart stroming zoals Victor Vasarely, de Israëliër Yaacov Agam of de Zuid-Amerikaan Carlos Cruz Diez die experimenten met repeterende elementen en kleur tot zijn levensthema heeft gemaakt. Voor mij zijn elementen uit het dagelijks leven die repeterend zijn, zoals gebouwen, te lezen als weefsels. Ze inspireren mijn ontwerpen.

 

Het kost me heel wat tijd en moeite om mijn ideëen te visualiseren en concreet te maken. Ik gebruik hiervoor verschillende technieken, zoals tekenen, schilderen en collagetechnieken. Ik gebruik ook graag het spreadsheetprogramma Excel om te spelen met structuren en kleuren in een raster van cellen.

Pas wanneer ik tevreden ben over het ontwerp komt de vraag "maar is dit ook weefbaar?". Waarmee ik bedoel, kan dit ontwerp geweven worden binnen de beperkingen van weefgetouw, een 32 schachts Louet Megado. Vaak moet ik dan compromissen sluiten of terug naar de tekentafel. Dit kan een iteratief proces zijn.

 

Het ontwerpproces is misschien wel het leukste van het hele weefproces. En natuurlijk de vreugde wanneer het idee lijkt te werken tijdens het weven. Dat is geweldig!

De ideeënstroom houdt niet op, het bezig zijn met ontwerpen, is de rode draad van mijn leven geworden.