een werkstuk geïnspireerd door De Stijl. In 2017 vierde Nederland "100 Jaar De Stijl", het 100-jarig jubileum van De Stijl, de artistieke beweging met de kenmerkende rechte lijnen en primaire kleuren. Museum Het Leids Wevershuis organiseerde een speciale tentoonstelling en wedstrijd "Museum Het Leids Wevershuis in Stijl" voor wevers, quilters en vilters. Ik nam deel met het geweven werk "Compositie nummer 2 met lijnen en rechte hoeken", 60 x 60 cm.
De serie bestaat uit drie werkstukken van 60 x 60 cm.
Dit is mijn eerste ontwerp, getekend met viltstift op ruitjespapier. Het ontwerp is geïnspireerd op de basisprincipes van de kunststroming De Stijl, maar ik heb er een wat modernere draai aan gegevens met gekleurde hoeken.
Over het algemeen stelde De Stijl ultieme eenvoud en abstractie voor, zowel in architectuur als in schilderkunst, door alleen rechte horizontale en verticale lijnen en rechthoekige vormen te gebruiken. Bovendien was hun formele vocabulaire beperkt tot de primaire kleuren, rood, geel en blauw, en de drie primaire waarden, zwart, wit en grijs.
Voor de wedstrijd mochten we echter ook de kleur groen gebruiken.
Dit is hetzelfde ontwerp maar dan in gekleurd karton en met zwarte lijnen er aan toegevoegd. De zwarte lijnen maken het sprekender naar mijn idee.
Nu is de uitdaging om dit in een weefbaar ontwerp om te zetten!
Ik heb een groot aantal varianten getekend met verschillende breedten van de gekleurde hoeken, zowel horizontaal als verticaal en met en zonder zwart ...
Uit alle tekeningen koos ik dit ontwerp om te gaan weven. Het is nog een geen echte bindingstekening met alle draden weergegeven, maar een vereenvoudigde vorm.
De weeftechniek is keperpellen, een 1/3 keper versus een 3/1 keper, op 32 schachten. Op deze manier kan ik ketting- en inslageffect met heldere kleuren naast elkaar zetten.
Rechts het volledige ontwerp met 800 kettingdraden.
Ik wilde, conform De Stijl, de kleuren zo helder mogelijk maken. De garens uit mijn voorraad die het meest geschikt waren bleken linnen te zijn, van allerlei dikte. Behalve de zwarte; dat was cottolin. De dichtheid in de ketting varieert van 7 tot 11 draden/cm. Sommige hele fijne garens gebruik ik dubbel.
Ik scheerde een ketting voor drie werken tegelijk, boomde het getouw op, reeg de ketting in en begon te weven.
Leuk hoe de verschillende blokken van het ontwerp al zichtbaar zijn in de groepen hevels!
Ik vond de details er mooi, maar het fragiele grijze garen in de ketting bleef maar breken en de kleuren in het weefsel waren me niet helder genoeg door de vermenging met het grijs.
Ik heb dus een fout gemaakt bij de kleurenkeuze. En om nu drie werkstukken te maken met al die brekende kettingdraden en dan nog steeds niet tevreden zijn met het eindresultaat. Dat ging er bij mij niet in: dus het grijs moest vervangen worden!
Ik besloot de grijze ketting te vervangen door een witte katoenen. Gelukkig heb ik een tweede kettingboom op de Megado!
Ik knipt het grijs af en wond de witte ketting om de tweede kettingboom.
Nu kwam het resultaat veel dichter bij wat ik in gedachten had en ik weefde de twee andere werkstukken met wit in plaats van grijs. Zowel in de schering als in de inslag.
Na het weven heb ik de drie werken opgespannen rond houten spieramen en afgewerkt met een op maat gezaagd en zwart geverfd baklijst .
De grootte van elk werk is 60 x 60 cm.
Tenslotte heb ik alle drie de werkstukken laten fotograferen door een professionele fotograaf, MORE fotografie
En koos ik ervoor de middelste in te dienen voor de tentoonstelling. "Compositie nummer 2 met lijnen en rechte hoeken". Mijn werk werd gekozen en tentoongesteld in de groepstentoonstelling met 67 wevers, quilters en vilters van 17 juni tot 25 september 2017 in Museum Het Leids Wevershuis in Leiden.