Gericht woest, 2015


Het maken van ...

Gericht woest, dit werk is geïnspireerd door de krasschilderijen van de Duitse schilder Gerhard Richter en de woeste manier waarop ze lijken te zijn gemaakt.


Inspiratie van een schilderij

Abstraktes Bild 779-2 van Gerhard Richter, 200 x 180 cm, 1992, olie op doek.

 

Een werk waarbij met een rakel de verf wordt geschraapt in horizontale en verticale strepen met heldere kleuren. Ik wilde die kleuren naast elkaar vastleggen in een handgeweven stuk.

Een uitdaging op zich omdat weven altijd het resultaat is van schering en inslag en daarom de kleuren mengt.

 

Dat is de reden waarom ik dacht aan een ripsweefsel, kettingrips, waarbij je alleen de dicht op elkaar ingeregen kettingdraden ziet en de inslag onzichtbaar blijft onder de kettingdraden.


Collage van het schilderij

Eerst maakte ik een collage met gekleurd karton. De foto rechte is een uitsnede uit de linker bovenhoek van de collage.

Ik vind de collagetechniek een leuke manier van ontwerpen, omdat ik de kleuren zo lang en zo vaak als ik wil kan verschuiven.

Dit kan me soms ver van het origineel brengen voordat het nieuw beeld mij op zichzelf aanspreekt. Dat vind ik de charme van het maken van collages.

 

Met dit werk wilde ik vrij dicht bij het origineel blijven. Rekening houdend met de weefbaarheid was mijn basis een rasterstructuur met vierkante blokken.


Analyse van het schilderij

Als volgende stap richting een weefbaar ontwerp heb ik het spreadsheetprogramma Excel gebruikt.

Ik gebruik graag Excel, omdat het me de mogelijkheid biedt om de cellen eenvoudig vierkant te maken en in te kleuren en zo het programma als een ontwerptool te gebruiken.

 

Bij ripsweefsels is het belangrijk dat er slechts twee kleuren per verticale strook van boven naar beneden in het ontwerp zijn. Daarom heb ik de collage in dit Excel-ontwerp vertaald met dit in gedachten. Nu moest ik beslissen welke kleuren ik moest gebruiken en welke kleuren dominant waren.


Ripsweefsel, kettingrips

Kettingrips is een vorm van linnenbinding waarbij je de kettingdraden zo dicht op elkaar inrijgt dat de inslag niet zichtbaar is maar onder de kettingdraden door loopt. Om de ribben te krijgen, wissel je af tussen dik en dun inslagmateriaal. Omdat de inslag volledig wordt bedekt door de schering, moet het kleurpatroon in de schering worden gemaakt.


Het 3900-kettingdraden-ontwerp

Ik wilde dat het geweven werkstuk ongeveer 110 x 130 cm groot zou worden.

Rekening houdend met een extra rand om op te kunnen spannen op een spieraam tekende ik een ontwerp met 3900 kettingdraden (30 draden/cm) in WinWeef.

 

In WinWeef bleek het niet mogelijk om de hele tekening op het scherm te zien. Om overzicht te houden moest ik het ontwerp in 12 stukken kopiëren naar een ander programma met meer uitzoommogelijkheden, zoals Excel of Powerpoint, en het opnieuw samenstellen.

 

De afbeelding rechts is een van de 12 stukjes en de video toont het hele ontwerp.


Ketting scheren, hevels inrijgen en weven

Nu het ontwerp klaar is, is het tijd om garen te kiezen, de schering te maken en het op het weefgetouw te krijgen. Het inrijgen van de hevels was bijna eindeloos gezien het grote aantal kettingdraden. Het weven zelf was gemakkelijk en snel klaar vanwege de dikke inslag.

 

Het uiteindelijke werkstuk is 110 x 150 cm.