Riley in beweging, 2018


Het maken van ...

een werkstuk geïnspireerd op mijn eigen werken "Riley in Metz" uit 2012 en "Agam-o-weave; in beweging" uit 2016. Het idee was de vormen uit "Riley" te combineren met de golvende beweging uit "Agam".


Ontwerpen met toeval

Tijdens de zomervakantie van 2017 in de Zwitserse bergen maakte ik deze schildering met een donker verdwijnpunt en dansende hoekige vormen die zijn ontsnapt uit hun strakke ritme.

 

De basis van de schildering is het ontwerp van "Riley in Metz". Door het ontwerp in Winweef te manipuleren en er een nieuwe laag overheen te tekenen verplaatsen zowel de "staandertjes" als de "liggertjes" van de hoekige vormen zich onafhankelijk van elkaar en ontstaan er nieuwe "ramen" (hieronder nog niet ingekleurd). Zo laat ik het toeval in het nieuwe ontwerp meespelen.



Intermezzo, de oudere werken die de inspiratie voor het nieuwe werk zijn

"Riley in Metz", uit 2012. Een detail, met de "ramen" keurig tussen de "staandertjes" en de "liggertjes".

"Agam-o-weave, in beweging", uit 2016. Een detail,  met de golvende beweging wanneer je het werk vanaf de linkerkant bekijkt.



Kleurgebruik

Ik wilde graag twee opeenvolgende kleuren uit de kleurencirkel gebruiken in een gradiënt van licht naar donker en weer terug naar licht; blauw en paars. Deze kleuren vormen de achtergrond in het ontwerp. De hoekige vormen wilde ik een afstekende kleur geven, maar niet persé complementair aan blauw en paars. Het zijn aardetonen geworden van donkerbruin (ten opzichte van het lichtblauw) naar steeds lichter bruin, beige en wit (ten opzichte van steeds donkerder blauw en donkerpaars), naar licht groen (ten opzichte van lila).

Materiaalgebruik

Mijn favoriete materialen zitten zowel in de ketting als in de inslag; Fårö Nm 6/1 wol van Borgs, Mora Nm 18/2 wol ook van Borgs  en 30/2 Merino van Zurcher Stalder in verschillende tinten blauw en paars. Gecombineerd met allerlei kwaliteiten en dikten linnen van Bockens en Lino Flandrica van Bart & Francis in groen en bruin.

 

Sommige garens gebruik ik daarom enkeldraads, anderen dubbel of zelfs driedubbel.


Het is eigenlijk niet zo verstandig de Fårö in de ketting te gebruiken omdat het 1-draads garen is en snel breekt. Maar ik vind de kleuren en het matte effect zo mooi dat ik het niet kan weerstaan. Door regelmatig sterkere garens zoals de Mora en Merino in de ketting op te nemen blijft de draadbreuk beperkt. Maar dan nog zijn er bepaalde kleuren die geregeld tijdens het weven gerepareerde moeten worden; met name de lichte paarse en lila.

Ook de combinatie met linnen in de tweede ketting is ook een uitdaging omdat linnen niet rekbaar is.

Weeftechniek

Ook een favoriet; dubbelweven met daarin Zomer & Winter gecombineerd met linnenbinding.

De dansende hoekjes zijn geweven in linnenbinding op de ketting met aardetonen, de kleurrijke achtergrond met de "ramen" is Zomer & Winter.


De Zomer & Winter is volledig zonder linnenbinding geweven om extra kleurcontrast te krijgen tussen de "ramen" en de rest van de achtergrond. Dit kleurcontrast ontstaat door de lange kettingflotteringen.


Het eindresultaat

De kleurvolgorde van de inslag is gelijk aan die van de ketting.

Het eindresultaat is opgespannen op een spieraam en meet 115 x 140 cm.