Riley in beweging, 2018


Het maken van ...

een werkstuk geïnspireerd op mijn eigen werken "Riley in Metz" uit 2012 en "Agam-o-weave, in beweging" uit 2016. Het idee was de vormen uit "Riley" te combineren met de golvende beweging uit "Agam".


Ontwerpen met toeval

Tijdens de zomervakantie van 2017 in de Zwitserse bergen maakte ik deze schildering met een donker verdwijnpunt en dansende hoekige vormen die zijn ontsnapt uit hun strakke ritme.

 

De basis van de schildering is het ontwerp van "Riley in Metz". Omdat daarbinnen zowel de "staandertjes" als de "liggertjes" van de hoekige vormen onafhankelijk van elkaar zijn verplaatst ontstaan er nieuwe "ramen" (hieronder nog niet ingekleurd). Zo laat ik het toeval in het nieuwe ontwerp meespelen.


Kleurgebruik

Ik wilde graag twee opeenvolgende kleuren uit de kleurencirkel gebruiken van licht naar donker en weer terug naar licht; blauw en paars. Deze kleuren vormen de achtergrond in het ontwerp. De hoekige vormen wilde ik een afstekende kleur geven, maar niet persé complementair aan blauw en paars. Het zijn aardetonen geworden van donkerbruin (ten opzichte van het lichtblauw) naar steeds lichter bruin, beige en wit (ten opzichte van steeds donkerder blauw en donkerpaars), naar licht groen (ten opzichte van lila).

Materiaalgebruik

Mijn favoriete materialen zitten zowel in de ketting als in de inslag; Fårö Nm 6/1 wol van Borgs, Mora Nm 18/2 wol ook van Borgs  en 30/2 Merino van Zurcher Stalder in verschillende tinten blauw en paars. Gecombineerd met allerlei kwalilteiten en dikten linnen van Bockens Lino Flandrica van Bart & Francis.

 

Sommige garens gebruik ik daarom enkel, anderen dubbel of zelfs driedubbel.


Het is eigenlijk niet zo verstandig de Fårö in de ketting te gebruiken omdat het 1-draads garen is en snel breekt. Maar ik vind de kleuren en het matte effect zo mooi dat ik het niet kan weerstaan. Door regelmatig sterkere garens zoals de Mora en Merino in de ketting op te nemen blijft de draadbreuk beperkt. Maar dan nog zijn er bepaalde kleuren die geregeld tijdens het weven gerepareerde moeten worden; met name de lichte paarse en lila.

Ook de combinatie met linnen in de ketting is een uitdaging omdat linnen niet rekbaar is.

Weeftechniek

Ook een favoriet; dubbelweven met daarin Zomer & Winter gecombineerd met linnenbinding.

De dansende hoekjes zijn geweven in linnenbinding op de ketting met aardetonen, de kleurrijke achtergrond is Zomer & Winter.


De Zomer & Winter is volledig zonder linnenbinding geweven om extra kleurcontrast te krijgen tussen de "ramen" en de rest van de achtergrond. Dit kleurcontrast ontstaat door de lange kettingflotteringen.


De kleurvolgorde van de inslag is gelijk aan die van de ketting.

Het eindresultaat is opgespannen op een spieraam en meet 115 x 140 cm.