Riley in Metz, 2012


Het maken van ...

mijn eerste grote werkstuk. Het is geïnspireerd op een klein handgeweven lapje stof wat we in november 2011 als toegangsbewijs voor de Landelijke Weefdag van Weefnetwerk uitgereikt kregen. 


Een inspirerend stukje geweven stof

"Wisselwerking" was het thema van de Landelijke Weefdag en de bijbehorende tentoonstelling en wedstrijd in november 2012. Georganiseerd door de Nederlandse Weefvereniging "Weefnetwerk".

 

Kleine stukjes (6 x 3 cm) geweven stof waren een jaar eerder uitgedeeld met de boodschap: "laat je inspireren door dit voorbeeld en doe mee met de tentoonstelling en wedstrijd van volgend jaar".


Associaties; gebouwen in Metz en Stockholm

Een paar weken lang fotografeerde ik alles wat ik kon associëren met de kleur en textuur van het kleine stukje stof. Van lentebloesem tot windmolens en tulpenvelden, en in het bijzonder architecturale structuren in de stedelijke omgeving. Het samenspel tussen horizontale en verticale lijnen fascineert me. Maar hoe vertaal je dat in een weefpatroon?


Analyse

Tegelijkertijd analyseerde ik het patroon en kleurgebruik in het lapje door beide te meten, de verhoudingen te tekenen en te berekenen.


Op zoek naar een interessant ontwerp

Gebaseerd op de verhouding tussen de lengte- en breedte van de inslagkleuren sneed ik stroken gekleurd karton (geïnspireerd door de Britse kunstenares Bridget Riley). Door deze kartonnen stroken op verschillende manieren te rangschikken, maakte ik blokvormige ontwerpen. Het begon met heel eenvoudige ontwerpen in groen met rood en/of geel. Ik fotografeerde deze ontwerpen en verzamelde ze in een Excel werkblad met een 90 graden gekantelde kopie van de foto ernaast.

Natuurlijk is Microsoft Excel eigenlijk een spreadsheet- of rekenprogramma, maar ik gebruik het graag om foto's te importeren, sorteren, kopiëren, draaien en spiegelen. Je kunt naast de foto's tekst toevoegen en alles opslaan in een of meerdere werkbladen in één bestand. Zo blijven al je ontwerpen en ideeën netjes bij elkaar.


Ontwerpproces

Maar de groen-rood-gele ontwerpen spraken me niet echt aan; ik vond ze saai en plat. Ze hadden te weinig structuur en diepte. Dus begon ik te experimenteren met het toevoegen van witte stroken en het maken van rechthoekige vormen in herhalingen die doet denken aan de balkonstructuren van de gebouwen die ik in Metz en Stockholm gefotografeerd had.

 

Deze bevallen me veel beter!


Kiezen van … het definitieve ontwerp

Ik koos dit ontwerp om verder uit te werken. Het lijkt een beetje op een gebouw met groene muren, witte ramen en gele kozijnen.


Kleurontwerp en materiaalkeuze

Ik vind het leuk om verschillende soorten garen in één werk te combineren. Voor de "muren" en "ramen" koos ik wol met een kleurovergang van groen via wit naar geel. Ik heb geprobeerd de overgang zo geleidelijk mogelijk te laten verlopen.

Om de zichtbaarheid van de "kozijnen" te versterken, koos ik linnen met een kleurovergang van rood via geel naar wit.

Omdat ik maar een klein beetje rood linnen had, is er alleen wat puur rood in de linker benedenhoek van het werk. Zo speelt het toeval ook een rol bij de uitwerking.


Dubbelweefsel in blokken

Voorwaarde (voor mezelf) was dat beide materialen niet zouden mengen tijdens het even; het moest dus een dubbelweefsel worden. Ik weefde de wanden en ramen in een variatie op Zomer & Winter op de wollen ketting met een wollen inslag.  De contrasterende kozijnen kwamen in linnenbinding met linnen in zowel de ketting als de inslag.

 

Deze foto toont het blokontwerp.


Dubbelweefsel in blokken

De inrijging en inslag van de drie structuren met de drie verschillende aanbindingen.


Dubbelweefsel in blokken

Een deel van het weefrapport in Zomer & Winter en linnenbinding op 30 schachten met 35 trappers. Getekend in het weefprogramma WinWeef.


Het eindresultaat; Riley in Metz

Over de diagonaal van linksonder naar rechtsboven zie je de zuivere, ongemengde kleuren in zowel de Zomer & Winter als in de linnenbinding.

In de tegenovergestelde diagonaal van linksboven naar rechtsonder is er een kleurwisseling tussen de muren en de vensters: linksboven is de schering groen met een gele inslag, terwijl rechtsonder de schering geel is met een groen inslag. Omdat in deze Zomer & Winter de inslag dominant is, kunt u deze kleurenuitwisseling zien als gele vensters in een groene muur links bovenaan naar groene vensters in een gele muur rechtsonder. In mijn ogen: geweldig!

 

Op de plek waar zowel de schering als de inslag wit is, lijkt het erop dat er achter de stof een lamp aan is. Dat was precies de bedoeling, zie het kleurontwerp een paar foto's omhoog, maar je weet nooit van tevoren of het echt lukt.

De afmeting van het werk is 115 x 110 cm.


Eerste prijs en artikel in WEVEN

In november 2012 deed ik mee aan de wedstrijd en won ik twee eerste prijzen; één van de jury en één van het publiek. Zo geweldig dat iedereen het mooi vond !!

 

Daarom werd ik uitgenodigd om een artikel te schrijven over het ontwerpproces van Riley in Metz voor het februarinummer van WEVEN, het blad van de vereniging Weefnetwerk.

Download
Artikel in WEVEN
Weven artikel.pdf
Adobe Acrobat document 547.1 KB

ZomerExpo 2013

In 2013 heb ik mijn geluk beproefd in de "Zomerexpo", een jaarlijkse open kunsttentoonstelling waar anoniem werk gekozen wordt.

 

Ik werd geselecteerd en mijn werk maakte deel uit van de groepstentoonstelling in het Gemeentemuseum Den Haag.


Hand Made 2013 in Boijmans

In hetzelfde jaar werd ik geselecteerd om Weefnetwerk te vertegenwoordigen op de tentoonstelling Hand Made, een tentoonstelling van meer dan 500 kunstobjecten in Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam.


Riley in Metz 2

Later dat jaar heb ik op dezelfde ketting een variant geweven.